Mun ihan eka JAWA….
Neljä-
viistoistakesäisenä pojankloppina oli valtava
liikkumisen vimma. Enää ei siihen asti hankitut
mopon romut jaksaneet kiinnostaa vaan oikea moottoripyörä,
sellainen oli saatava!!!
Naapuruston vanhemmilla jätkillä oli ihan oikeita
prätkiä Suzukeja, Hondia ja Säpsän veljeksillä
ARIEL 350 josta oli tehty chopper. Pikkujätkät kattoivat
lumoutuneina kun vanhemmat karjut palasivat lapin retkeltään
poronsarvet sissybaariin köytettynä…
Ympäristötekijät vaikuttivat tässä tapauksessa
sillä tavoin että enää ei riittäneet haaveilut
vaan pyörää alettiin järjestelmällisesti hakea.
Ei niitä Jawojakaan siihen aikaan joka nurkalla seisonut,
eikä nurkkien takanakaan. Palokassa oli
huhujen mukaan varasto johon paikallinen kauppias oli viimeiset romunsa
säilönyt. Ei selvinnyt silloin vielä kivinavetan
salaisuus vaikka useita kertoja pyöräilin sen ohitse.
Isänikään ei suostunut
viemään minua jo silloin legendaariselle Höylän
Riston romulaanille jossa piti vanhoja pyöriä
löytymän. Myös huhu Sieväsen Timpan Ruotsiin
lähtiessään hylkäämästä Jawasta
osoittautui vesiperäksi. Huhu käytiin salaa tarkistamassa
Autokeskuksen kaarihallista johon hoikka poika pääsi
sisään liukuovea vähän raottamalla. Mosseja ja
David Brownin romuja hallissa kyllä oli.
Syksyn tullen ilmaantui kuitenkin myytävänä oleva 350
Jawa. Kova rauta puheiden mukaan. Kangasvuoren sällit olivat
sitä jo kurittaneet soramontulla. Ihan joku pikkuvika piti olla
kun ei oikein käynyt vaikka kylkeen oli köytetty kuplan 6
voltin akku vyöllä kiinni. Siis loistava projekti.
Pyörä oli ”löytynyt” Kivistön pururadan varresta
hylättynä, ja koska se oli hylätty, se voitiin ottaa
yhteiseen käyttöön Neuvostoliiton malliin.
Tässä vaiheessa mikään vika ei tuntunut ylitse
pääsemät-
tömältä olihan kyseessä legendaarinen JAWA. Harmi
kuitenkin että laite ei ollut myytävänä rahalla.
Ainoa kaupankäynnin väline oli pullo pöytäviinaa,
joka sitten olikin sovittu kauppahinnaksi. Eihän
sitä nyt menty vaan kauppaan ja ostettu pulloa, ikähän
oli myös este lailliseen liikennöintiin nyt hankkeilla
olevaan laitteeseen. Pöytäviinan hankinta osoittautui
hankalahkoksi ja koko kauppa oli peruuntua moisen viivytyksen vuoksi.
Hankinnassa liittouduimme parhaan kaverini Mikun kanssa
joka myös rahoitti kaupan viimeisillä
lapsilisärahoillaan. Viimein sopiva hakija löytyi ja
pyöräillen
kaksi päällä Kangasvuoreen varovasti pullo povessa.
Kauppias esitteli laitetta ja sanoi siinä olevan, heh heh, jotain
pikkuvikaa vaihteistossa, kytkinkään ei irroittanut ihan
kunnolla, tai ei siis ollenkaan.
Mitäpä siitä, laitehan oli pyörillään ja
siinä oli lähes kaikki osatkin päällisin puolin.
Akku oli just ladattu ja virtakin kytkeytyi ruuvaamalla + napa
paikoilleen. Pullo vaihtoi omistajaa ja JAWAa ruvettiin
lykkimään käyntiin. Joku numero löytyi lootasta ja
vehje pärähti infernaaliseen sointiin. Savu oli valtava ja
sain vehkeen jotenkin vapaalle. Huikkasin Mikulle että seuraisi
perässä fillarilla, nyt ei voinut sammuttaa kun kerran oli
käyntiin lähtenyt. Meno hyytyi sitten Kyyhkysenmäkeen,
mutta voi hyvät siskot ! Nyt oli JAWA alla ! Loppumatka
työnnettiin kotiin, sillä enää ei laite suostunut
käynnis-
tymään.
Kotiin päästyä JAWA piilotettiin autokatokseen
peitteiden alle. Lupaa vanhemmilta olisi tuskin saatu vaikka olisi
kysyttykkin. Ajokortti-ikäänkin vielä monta vuotta…
Laite ei enää suostunut käynnisty-
mään vaikka sitä pontevasti ilta illan jälkeen
tönittiinkin. Sovittu oli että jos joku vanhemmista kysyy
laite on kaverin ja toisinpäin. . Vehje ei kuitenkaan suostunut
enää käynnistymään joten päätimme
purkaa koneen selvittääksemme vaihteistovian. Kytkinkopan
irroitettuamme ihmettelimme kytkinpa-
kassa olevia 8 mm pultteja. Ei ihme kun ei irroittanut. Kangasvuoren
sällit olivat poranneet kytkimeen
4 kpl 8 mm reikää kun kytkin oli luistanut, ei
nimittäin luistanut enää, mutta ei kyllä
irroittanutkaan…
Kone oli saanut todella isän kädestä…. Isäni
katseli tuhraustamme ja tarjosi apua korjaukseen. Että jos
nyt vaikka pesisitte siivottoman moottorin ennen kuin yritätte
sitä avata. Niinpä kone kuskatti fillarin tarakalla
Autokeskuksen korjaamolle missä saatiin sitten liotella rasvoja ja
pestä kone oikein pesukoneessa. Pesun jälkeen löytyikin
vielä lisää ruuvinkantoja jotka pitivät konetta
nipussa. Ei ihme ettei auennut ihan ensi iskuilla. Sitten kun
lohkot viimein aukesivat , sisältä tippui katkenneita akselin
pätkiä ja rattaan palasia. Jäykkä kytkin ja kovat
käskyt olivat hajottaneet lootan totaalisesti. Että
sillä viisiin. Vanhemmat asentajat vilkuilivat projektiamme ja
kehoittivat työntämään rojumme metallin-
keräykseen minne ne kieltämättä olisivat
kuuluneetkin. Keräsimme kuitenkin nyt jo puhtaat aarteet
laatikkoon ja palasimme kotiin rungon luo. Hetken mielessä
kävi jo luovuttaminen , mutta ei. Rinta kaarella kohti uusia
vaikeuksia.
Varaosia ei kuitenkaan ihan heti löytynyt. Käsissämme
oli siis kasa romua. Kuitenkin saimme tietää että
Autopurkaamo Aitolalla olisi laanillaan vastaava JAWA josta on
pyörät hyödynnetty hitsauskär-
ryn pyöriksi. Eikun fillarin selkään ja raatoa
katsomaan. purkamolla olikin huhuttu raato josta ruvet-
tin heti hieromaan kauppaa. Eero Aitola ei oikein osannut sanoa hintaa,
mutta nuorina kauppamiehinä
ymmärsimme tarjota vaihtotavarana Triumph Heraldin kaasutinta ja
starttimoottoria jotka olimme eräästä
metsähylystä toiveikkaina irroittaneet. Ihme ja kumma –
kaupat tuli. Seuraavaksi eteen tuli
ongelma romun kotiin kuljetuksesta. Kotiin päästyämme
keksimme että raadon voisi vetää pulkalla
verstaalle, olihan jo marraskuu ja jo vähän luntakin maassa.
Tuumasta toimeen ja pulkkaa etsimään.
Talomme pyöräkellarista löytyikin sopiva pulkka, Sarvis
, oikein metallijalaksilla. Pulkan omistus-
suhteista ei kukaan tiennyt joten sosialisoimme kuljetusvälineen
JAWA Teamin käyttöön määräajaksi.
Koulun jälkeen lähdettiin taas polkemaan Aitolalle. Nyt
mukana pulkka, narua ja yhdellä fillarilla
kax päällä. Aitolat hiukan ihmettelivät
kuljetusvälineemme kestävyyttä, itseltä ei
uskoa puuttunut.
Pulkassa oli nyt JAWA josta saataisiin ainakin osat palasina olevaan
koneeseen. Paluumatkaamme
hiukan rasitti se seikka että tullessa luminen pyörätie
oli sillä välin hiekoitettu, joka luonnollisesti asetti
lisää haastetta romun siirtoon verstaalle. Monen
perkeleen ja saatanan jälkeen kuorma oli saatu
Kuoleman Kuoppana tunnetun hiekkaharjun juurelle missä alkoi
retken kriittisin vaihe, kivikkoinen polku kohtuulisine ylä- ja
alamäkineen. Jotenkin raato saatiin hiissattua harjun laelle, alas
tultaessa kuorma tippui muutaman kerran pulkasta mutta matka eteni ja
kohta UNION huoltoaseman kyltti loistikin jo seuraavana etappina.
Tästä eteenpäin olikin jo alamäkeä Lohikosken
kirkolle saakka, joten
kuljetus oli jo paljon helpompaa kuin siihen asti. Vielä
luistinradan halki Haavikadun kellarille johon
säilöimme aarteemme jatkokäsittelyä varten.
Vielä portaissa aihio kaatui pari kertaa , mutta perillä
oltiin. Pulkka olikin jo ihan päreinä, roskiskamaa.
Seuraavaksi alkoi purkuprosessi. Kaikki ”ylimääräiset”
peltiosat, lokarit, moottoripellit ja ketjunsuojat
lensivät suoraan roskikseen. Mitäpä noilla,
suunnitelmissa oli kevennetty crossimalli eikä mikään
”fulldresser”. Nyt näitä osia etsitään kissojen ja
koirien kanssa…. Kone osoittautui kokonaiseksi ja pyöriväksi.
Kone irtosi helpohkosti rungosta mutta koneen ruuvit olikin jo
tiukemmassa. Mitään iskumeisseliä ei
tietenkään ollut, tai edes tietoa sellaisesta, joten ruuvien
irroituksessa päätettiin käyttää voimaa kun
kerran ei älliä ollut. Kirvestä tungettiin lohkojen
väliin mutta ei vaan auennut.
Ei ihme, lian alta löytyikin vielä muutama ruuvi jotka sitten
asiantuntevasti jyrsittiin porakoneella pois
kun ei muutakaan keksitty. Viimein lohkot aukesivat paljastaen
ehjänä säilyneen vaihteiston. Lohkoil-
la ei kyllä enää tehnyt mitään…. Ehjät
osat pestiin Autokeskuksen pesukoneessa ja kuljetettiin Mikun
asuintalon askarteluhuoneeseen jossa aloimme askarella konetta takasin
nippuun. Laatikossa oli tuntematon määrä erilaisia
rattaita ja akseleita josta piti mielikuvitusta käyttäen
rakentaa toimiva vaihteisto. Jotenkin palikoita saatiinkin paikoilleen.
Viimein lohkon puolikkaassa oli kasassa vaihteis-
to joka näytti jopa toimivan ! Toinenkin puoli lohkosta meni
paikalleen hiukan kirveen hamaralla avustaen. Kone vaan ei
pyörinyt. Konetta kävi katsomassa monta ”asiantuntijaa” . Ei
vaan pyörinyt.
Koneprojekti haudattiin hetkeksi ja siirryttiin rungon kimppuun.
Jotenkin pyörästä piti saada edes Husqvarnan
näköinen, aitoon kun ei varaa ollut. Lommoisessa
tankissa oli sen verran kromia jäljellä
että polven kohdalle saatiin kromiläiskät, niin kuin
Hussessakin, muuten tankki siveltiin kirkkaan punaiseksi. Hurriganes ja
Sleepy Sleepers soi kellarissa, aina ei oikein joutanut kouluunkaan.
Samasta
syystä jäimme sen vuoden luokkakuvistakin pois. Mikun
äiti ymmärsi ja teki voileipiä. Satula värkät-
tummanpunaisesta kernistä ja kakkosnelosesta, Koskisen Ipin mutsi
neuloi vähän saumaa ja satula oli
valmis asennettavaksi. Takaloksua käsiteltiin hiukan rautasahalla
ja eteen asennettiin Soliferin kromat-
tu etuloksu niinku krossimalliin. Pakareista sahattiin puolet pois
koulun metallityötunnilla ja välilevyt
hakattiin tylysti pois. Perään hitsattiiin kartiot ja
päähän pillit, ääntä ainakin
lähtisi, se on varma !
Runko oli iskussa, muistutti ainakin kaukaa, hyvin kaukaa Hussea. Oli
taas aika käydä koneen kimppuun. Koulullamme oli joku
kirpputori josta löysin pienen MMM-moottoripyöräkirjan.
Opus tuli luettua tarkkaan , olihan siinä myös JAWAn koneen
halkileikkuukuva. Kone avattiin ja suljettiin useaan kertaan,
mitäänhän ei pitänyt olla vialla. Viimein
käytimme kirjaa äitini työpaikalla jossa oli
suurentava kopiokone. Kuvaa suurennettiin niin paljon että
siitä pystyi laskemaan rattaiden hammas-
määrän. Sitten laskettiin lohkossa olevan lootan
hampaita. Riemu oli suuri kun yhdestä rattaasta löytyi
yksi liika hammas ja miljoonalaatikosta samanoloinen , mutta
yhdellä hampaalla vähemmän !!! Ratas
kävikin kahteen eri paikaan. Rattaat vaihdettin
keskenään ja lohkot menivät kiinni jo ilman
kirvestä…
Ja vaihteisto toimi, pyöri niin kuin pitääkin ! Niin
pienestä voi joskus olla joku asia kiinni ja hommaa
oli tutkinut kaikki seudun vanhemmat ”asiantuntijatkin”. Koneessa oli
nyt kahden koneen paremmat osat ja kaiken piti olla kunnossa. Kukaan ei
tosin ollut vielä perehtynyt PAL-sähköihin. Akkua oltiin
ladattu jatkuvasti ja ainakin sen piti olla kunnossa. Ehjä
kytkinkin saatiin Aitolan romusta !!
Kone istutettiin viimein runkoon ja seuraavana oli ohjelmassa
koekäynnistykset. Laitetta työnnettiin
pitkin Lohikoskea, ja aina välillä lupasi. Kärkiä
säädettiin ja käänneltiin. Aina kun vähän
lähti, meteli
oli valtava. Kun kerran viimein lähti toimimaan Viitaniemen
rantatiellä niin Lohikoskella asti kuului
kun JAWAa riivatttiin. Enimmäkseen romua kyllä
työnnettiin ja siihen se mielenkiinto viimein hiipui-
kin. Ei ollut paljon pelkoa kortitta ajamisesta kun enimmäkseen
vaan työnnettiin laitetta. .
Kouluakin piti käydä ja tuli siinä sivussa rippikoulukin
käytyä. Kumpikaan ei juuri kiinnostanut kun
oli tuo JAWAkin…. JAWA myytiin sitten takaisin Halmekadulle,
Käyhkön Jukille. Jukin faija teki
BMWn kärjistä JAWAan sopivat ja viimein lauloi kovaa ja
korkealta. Niin vaan tarvittiin vanhempaa
mekaanikkoa saattamaan JAWAn kulku kohdalleen. Juki möi JAWAn
Rantueen jätkille, jotka olivat
aikoinaan sen Kivistön pururadalle hylänneetkin. Ympyrä
oli sulkeutunut siltä osin.
Timo Mononen