SYYSMATKA
JAWOILLA PRAHAAN 1995
Kaikki vaikutti
alussa aivan pähkähullulta, Jawoilla syyskuussa Prahaan,,,
juuri silloin kun
todennäköisesti juuri sataa ja on kylmä.
Sydäntalvesta asti Kauko ympäripuhui
minua ja Arvoa siinä määrin että kesällä
asia alkoi olla lähtoä vailla. Ensin
m/s Pomeranialla Gdanskiin ja siitä sitten halki Puolan kohti
Prahaa ja Jawa
tehdasta Tynec Nad Zazavoussa. Paluu Saksan kautta Lyypekistä
Translubecalla Helsinkiin.
Kesän aikana
kukin testasi ja viritteli koneitansa syyskuun retkeä varten,
hankittiin kartat
ja muut tarpeelliset tarvikkeet ja viimein
lähtöpäivänä hyvästeltiin kotiväet
ennen suurta seikkailua.
Syyskuun 5. aamu
alkoi auringonpaisteella luvaten hyvää koko reissulle.
Kohtaamispaikaksi oli
sovittu Muuramen Shell Jyväskylän eteläpuolella. Sitten
vain potku ja
huiskutukset avovaimolle kun Jawa alkoi työntää
sinistä savua putkistaan. 5 km.
ajettuani huomasin pyörän tiensivussa... Kauko ja eka
remontti...Oli Jawa
uupunut lähtösuoralle...hetken asiaa tutkittuamme huomasimme
kaasarinneulan
irronneen.. Siinä vaiheessa paikalle kaartoi Mäkelän
Topi virnuillen
Harrikallaan, neulaan löydettiin uusi sokka ja Topi lähti
viemään isälleen
sanaa, että kohta tullaan. Arvo löytyi Shelliltä ja
matka kohti Tsekkiä saattoi
todenteolla alkaa auringonpaisteessa, ylevin mielin kohti
etelää. Annoin Jawan
laulaa vilkuillen välillä peilistä matkatovereitani.
Ensi tauko oli sovittu
15km. Kuhmoisten jälkeen ja sinne sitten ajoinkin odottelemaan
toisia. Mutta ei
kuulunut miehiä joten kaarsin takaisinpäin ja
siellähän toverit olivatkin TB:n
pihassa Kaukon Barum sylissään... Rengas tuli korjattua ja
karavaani kaartoi
kohti Lahtea. Ennen Lahtea alkoi omasta koneestani kuulua outoa
jyrinää mutten
kuitenkaan pysähtynyt moisen vuoksi. Lahdessa tarkistin moottorin
kiinnityksen
ja kiristettyäni pultit jyrinä lakkasikin. Tankilla minun ja
Arvon tankit vetivät
5 litraa mutta Kaukon Jawaan meni 10 litraa! ! ! Kulutus ei laskenut
koko
matkan aikana joten Kauko tankkasi aina tuplat muihin verrattuna...
Helsinkiin
sankarimatkaajia
o1i tullut saattamaan Stadin Pärtsäreitten Olavi Pekkola ja
Arvon vävypoika
Lave perheineen. Laivan lähtö olikin hiukan
myöhässä joten pikku turinoille jäi
hyvin aikaa. Laivassa mentiinkin heti saunaan joka oli kuuma ja vesi
kylmää. Loppuilta
naukkailtiin mainiota Puolalaista Zyviec-olutta tosin juomien kovetessa
loppua
kohti... Seuraava päivä loikoiltiin kannella jutellen
joutavia ja käytiinpä
vanhan tuttuni Alexanderin juttusilla komentosillalla. Tullista
selvisimme
helposti vain passia näyttämällä ja sitten baanalle.
Tässä
ollaankin jo Gdanskissa, edessä kova ajopäivä.
Tarkoitus oli
ajaa päivänvalossa ilman suurempia taukoja niin pitkälle
kuin vain pääsee,
ensin Poznaniin ja sieltä etelää kohti. Lesznossa ajoi
yhden liittymän väärin
ja kohta huomasimme olevamme Wroclavin tiellä... Tankkipaikka
sattui hyvin
kohdalle ja hetken karttaa tutkittuamme päätimme jatkaa
suoraan kohti länttä
"oikopolkua". Tiet vain kapenivat kunnes tulimme Odra joen rantaan ja
lossille. Odran lautturi vei koko orkesterin ylitse 1 markkaa
vastaavalla
summalla. Oli mukava päästellä läpi maalaiskylien
vaikka ei juuri tarkkaan
tiennyt missä oli, mutta siitä vain kohti auringonlaskua!
Legnicassa huomattiin
HOTEL-kyltti ja eikun sinne. Pyörät talliin ja illalliselle.
Oli siellä jo joku
muukin käynyt kun baaritiskiltä löytyi
Jyväskylän Moottoriklubin tarra...
Otettiin muutamat baarissa kun alkoi tapahtua,,, paikallinen konna
kaappasi
Arvon etutaskusta lompakon ja sitten karkuun! Poliisi saapui paikalle
minuutissa
mutta mitään ei ollut tehtävissä, sinne meni
muutama satanen ja pyörän paperit.
~`**kele!
Aamulla
soitettiin Jyväskylän katsastuskonttorille ja uudet paperit
tulivat telefaxilla
välittömästi. Muuten perjantaiaamu aukeni sateisena kun
starttasimme kohti
Jelenia Goraa. Lähellä rajaa muut jäivät hetkeksi
vauhdista mutta jo kohta
saavuttivat minut. Poliisi oli pysäyttänyt herrat ja
huomauttanut valoitta ajamisesta.
Rajamies kehui pelejämme ja sanoi omistavansa myös Jawan joka
oli tosin kaputt....Tiet
Tsekin puolella olivat nautittavia mutkineen, nousuineen ja laskuineen
kun
ajelimme kohti Mlada Boleslavia ja seuraavaa kohdettamme Skoda museota.
Museovierailun
jälkeen varasimme huoneen hotelli Kultaisesta Hanhesta ja
suunnistimme Rabakovin
kylään missä sijaitsee Franticek Miclikin yksityinen
Jawa-museo. Museolla
vastaanotto oli suurenmoinen Mr. Miclik kaivoi tallinsa katkoista
huurteiset
oluet ja perheen rouva tarjoili meille herkullisia maalaismakkaroita,
suolakurkkuja,
paikallista leipää ja muita tsekkiläisiä herkkuja.
Ilta eteni loistavasti
vaikka kukaan ei käytännössä osannut toisensa
kieltä, rommi ja olut kaatoivat
kielimuurit välittömästi. Yöllä vielä
innostuimme käymään paikallisissa
baareissa Franticek mukana, Kauko vetelikin jo sikeitä hotellilla.
~Jawa-miehet
Kauko & Franticek kaulailevat toisiaan...
Arvolla kainalossa Rouva Miclik
Franticek
Miclikin museossa riitti ihmeteltävää,
ja mikäs siinä
kun tarjoilukin toimi!
Aamulla menimme
taksilla takaisin Franticek Miclikin luo Rabakoviin missä
lievästi krapulainen
Jawa-tohtori yritti säädellä Kaukon bensakrematoriota.
Itse lähdin ajelemaan
kohti Prahaa että kerkiäisimme määräaikaan
mennessä varattuun Hotelli Legieen
joka olikin vanha tuttu edellisilta reissuilta. Pojat tulivatkin kohta
perässä
ja saatuamme yhteyden vanhaan ystävääni Ladislav
Zarubaan aloimme valmistautua
illan ohjelmaan eli saunomiseen Hotelli Panoraman 28. kerroksessa.
Saunalta on
tosi hienot näkymät yli öisen Prahan. Mukava oli
istuskella porealtaassa ja
siemailla mainiota Budweiseria, sitä aitoa...
Tiistaiaamuna
12.9. oli aika lähteä kotimatkalle. Ensin Plzenin tielle ja
siitä sitten kohti
Karlovy Varya`. Matka jatkui kapeita väyliä rekkojen seassa
kohti Saksan rajaa.
Rajan tuntumassa lounastimme vielä kerran tsekki-herkuilla ja
ostimme muutaman tuliaispullon
vietnamilaisilta kauppiailta. Rajasta yli Obeirviesentalista ongelmitta
sitten
olimmekin jo entisessä DDR:ssä. Matka alkoi joutua kun
viimein pääsimme
Dresden-Eisenach moottoritielle. Jenan jälkeen
käännyimme paikallistielle kohti
Weimaria. Ilta alkoi olla
Kärki- ja
kondensaattoriremonttia Herzbergissa.
jo pitkällä ja
majapaikka oli löytämättä. Hetken harhailtuamme
zimmer frei löytyikin ja ystävällinen
isäntä tarjosi heti tervetuliaisoluet sankarimatkaajille.
Illalla söimme vielä
kansallisruokaa Bratwurstia ja perunasalaattia ennen unia. Itselle uni
ei heti
tullut joten kaivoin vielä peräkärrystä pari olutta
Kaukon ja Arvon tuhistessa
jo punkissaan Jawa-unet mielissään.
Aamu vanhassa
ltä-Saksassa
aukeni harmaana vettä tuhnuttaen. Aamupalan nautittuamme
hyvästelimme isäntämme
ja suuntasimme kohti Kuffhauseria... Kellään ei ollut
aavistustakaan mikä
ihmekumma se oli, vain nähtävyyden kuva kartassa... Kohde
osoittautui
valtavaksi keisari Wilhelm I muistomerkiksi, sumu vain esti hienon
maiseman
ihailun. Mukava oli taas päästellä mutkatietä kun
lähdettiin kohti pohjoista.
PAVia ei juuri huomannut perässä kun taittoi tarkkoja mutkia
kunnes Jawa alkoi
rykiä. Olihan se jo aikaisemminkin ilmoitellut jostain mutta kun
kerran toimi
niin sitten ajettiin. Nopea vilkaisu konekopan alle osoitti
kärkien olevan
aivan lopussa. Onneksi olin ostanut uudet Platnerskakadulta ja
nopeastihan ne
oli vaihdettu ja vielä uusi kondensaattorikin peliin niin johan
taas lauloi!
Suunnitelmassa oli ajaa taas auringonlaskuun tai sitten Braunsweigiin.
Vettä
tihuutti ja Braunsweig jäi sivulle kun koettelin Jawan
voimavaroja. Laite
jaksoi juuri ja juuri rekkojen ohi joka sinänsä on hyvä
suoritus, Kauko ja Arvo
peesasivat hyvän matkan päässä ja aina
välillä oottelin hitaampia. Soltaun kohdalla
käännyimme Celleen johtavalle tielle. Bergenissa saatiin
tankit täyteen ja myös
yösija herrasväki Heuerin luota. Rouva loihti meille pikku
saksalaisen
iltapalan ja sitten olikin jo aika mennä yöpuulle, ulkona
tuli vettä kuin Esteristä.
Perillä Lyypekissä!
Translubecan herkut odottavat!
Hartolassa....!
Taas puhkesi Barum, mutta syykin selvisi.
Lauantaiaamuna
saavuimme viileään kotisuomeen ja Helsinkiin. Arvo jäi
Helsinkiin hoitamaan
papan tuliaisvelvollisuuksia kun suuntasimme viimeiselle etapille kotia
kohti.
Keravalla tankatessa lisäsin vielä villasukat ja sitten
matkaan kohti kotia.
Hartolan jälkeen huomasin Kaukon taas jääneen kelkasta
ja tein täyskäännöksen.
Jonkin matkaa ajettuani havaitsin matkatoverini Kaukon tienposkessa
ihmettelemässä
tyhjentynyttä takakumia. Kolmas kerta toden sanoi kun Barum oli
poksahtanut vielä
kerran! Barumin sisäpinta oli haljennut ja hiertänyt
vielä kerran sisärenkaan
puhki. Siitä syy kaikkiin rengashuoliin matkan aikana.
Renkaanvaihto sujui jo
rutiinilla kun naapuritalosta saatiin vielä ilmakompressorista
painettakin.
Loppumatka sujuikin sitten kommelluksitta kun viimein
rantaväylällä heilautin kättä
Kaukolle hyvästiksi. Vielä Kuokkalan sillan yli ja kaarros
viimein kotipihaan.
Reissu oli tehty!
Kaiken kaikkiaan
reissu oli riemastuttava kokemus ajaa vanhalla
moottoripyörällä sen
synnyinseudulle ja vielä takaisinkin mitättömin murhein.
Säätkin pääasiassa
suosivat urheata joukkoamme ja voinkin suositella tällaista
retkeä kenelle
tahansa. pyörään, ikään tai sukupuoleen
katsomatta. Rohkeutta mukaan ja
reissuun! Ehkäpä jo ensi kesänä?!
Reissulla mukana:
Timo Mononen, Jawa
250/559 -65+ PAV perävaunu
Kauko Suntioinen,
Jawa 250/559 -63
Arvo Mäkelä,
Jawa
250/353 -57